Tall Ships
Driemast Bark
Statsraad Lehmkuhl
- Verhaal
- Feiten
- Vergelijkbare schepen
Verhaal
Statsraad Lehmkuhl
Van vrachtvaarder tot opleidingsschip
Dit indrukwekkende Tall Ship werd als vrachtvaarder gebouwd in 1914 op de Tecklenburgwerf, vlakbij Bremerhaven. Als Grossherzog Friedrich August diende ze oorspronkelijk als schoolschip voor de Duitse keizerlijke marine. Na de Eerste Wereldoorlog werd het schip in 1919 buitgemaakt door de Engelsen en in 1921 verkocht aan Kristofer Lehmkuhl, destijds minister (statsraad) van werkgelegenheid in de Noorse regering. Het schip werd naar hem vernoemd.
Tijdens de Duitse bezetting van Noorwegen in de Tweede Wereldoorlog kreeg het schip opnieuw een Duitse naam: Westwärts. Na de oorlog in 1945 kreeg zij haar huidige naam weer terug! In 1967 zag het er naar uit dat zij buiten Noorwegen verkocht zou worden, maar de Noorse reder Hilmar Reksten kocht het schip op en schonk haar in 1978 aan een stichting. Deze stichting houdt het schip tot de dag van vandaag in beheer. Het wordt gebruikt als opleidingsschip en trainingsschip, zowel voor civiele jongeren als voor de Noorse Marine. Ze neemt regelmatig aan Sailmanifestaties deel en er staan altijd lange rijen wachtenden bij de gangway.
Feiten
Statsraad Lehmkuhl
Type
Driemast Bark
Vlag
Noorwegen
Thuishaven
Bergen
Breedte
12.6
Hoogte
48
Lengte
87.5
Zeil oppervlak
2200
Passagiers
000
Bouwjaar
1914
Bezoek aan sail amsterdam
Tall Ships
Driemast Bark
Statsraad Lehmkuhl
- Verhaal
- Feiten
- Vergelijkbare schepen
Wil je op de hoogte blijven?
Met het laatste nieuws over schepen, projecten en het programma vaar jij altijd op de eerste rij!