Tall Ships

Driemast Bark

Statsraad Lehmkuhl

  • Verhaal
  • Feiten
  • Vergelijkbare schepen

Verhaal

Statsraad Lehmkuhl

Van vrachtvaarder tot opleidingsschip

Dit indrukwekkende Tall Ship werd als vrachtvaarder gebouwd in 1914 op de Tecklenburgwerf, vlakbij Bremerhaven. Als Grossherzog Friedrich August diende ze oorspronkelijk als schoolschip voor de Duitse keizerlijke marine. Na de Eerste Wereldoorlog werd het schip in 1919 buitgemaakt door de Engelsen en in 1921 verkocht aan Kristofer Lehmkuhl, destijds minister (statsraad) van werkgelegenheid in de Noorse regering. Het schip werd naar hem vernoemd.

Tijdens de Duitse bezetting van Noorwegen in de Tweede Wereldoorlog kreeg het schip opnieuw een Duitse naam: Westwärts. Na de oorlog in 1945 kreeg zij haar huidige naam weer terug! In 1967 zag het er naar uit dat zij buiten Noorwegen verkocht zou worden, maar de Noorse reder Hilmar Reksten kocht het schip op en schonk haar in 1978 aan een stichting. Deze stichting houdt het schip tot de dag van vandaag in beheer. Het wordt gebruikt als opleidingsschip en trainingsschip, zowel voor civiele jongeren als voor de Noorse Marine. Ze neemt regelmatig aan Sailmanifestaties deel en er staan altijd lange rijen wachtenden bij de gangway.

Feiten

Statsraad Lehmkuhl

Driemast Bark

Type

Noorwegen

Vlag

Bergen

Thuishaven

12.6

Breedte

48

Hoogte

87.5

Lengte

2200

Zeil oppervlak

000

Passagiers

1914

Bouwjaar

Bezoek aan sail amsterdam

2000, 2005, 2015

Volgende

Morgenster

Wil je op de hoogte blijven?

Met het laatste nieuws over schepen, projecten en het programma vaar jij altijd op de eerste rij!