Tall Ships
Motorzeilklipper
RWS 1
- Verhaal
- Feiten
- Vergelijkbare schepen
Verhaal
RWS 1
Klassiek met een bijzonder karakter
In de eerste wereldoorlog zijn er twee gekoppelde Kromhout-motoren ingezet van ieder 45 pk. Na deze motoren zijn nog verscheidene andere geplaatst. Het schip was in die tijd werkzaam voor het Arondissement Hoorn van Rijkswaterstaat. Na de eerste wereldoorlog werd met dit schip de toenmalige Duitse kroonprins naar Wieringen gebracht.
De naam van het schip werd overigens ook enige tijd gewijzigd in ‘Noord-Holland’, maar de laatste jaren vaart zij weer onder haar oorspronkelijke naam: RWS 1.
Dit bijzondere scheepje met haar klassieke lijnen is eigendom van Rijkswaterstaat en valt daarmee onder het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Zij werd in 1912 gebouwd als Directievaartuig voor Rijkswaterstaat, in opdracht van Cornelis Lely. Ondanks de respectabele leeftijd van 106 jaar ziet zij er als nieuw uit. Rijkswaterstaat gebruikt het schip nog steeds voor officiële bezoeken en momenten, maar is ook altijd vertegenwoordigd op belangrijke maritieme evenementen in Nederland.
Tijdens SAIL Amsterdam 2015 was zij ook weer aanwezig. Gezien het bijzondere karakter en de representatieve functie van dit schip, was zij niet toegankelijk voor publiek.
Feiten
RWS 1
Type
Motorzeilklipper
Vlag
Nederland
Thuishaven
Enkhuizen
Breedte
4
Passagiers
3
Hoogte
18.20
Lengte
22
Passagiers
0-17
Bouwjaar
1912
Bezoek aan sail amsterdam
Tall Ships
Motorzeilklipper
RWS 1
- Verhaal
- Feiten
- Vergelijkbare schepen
Wil je op de hoogte blijven?
Met het laatste nieuws over schepen, projecten en het programma vaar jij altijd op de eerste rij!