Tall Ships

Viermast Barkentijn

Esmeralda

  • Verhaal
  • Feiten
  • Vergelijkbare schepen

Verhaal

Esmeralda

Teken van hoop en van een nieuwe politiek

De Stichting SAIL Amsterdam heeft als doel om historische Tall Ships naar Amsterdam te halen. Om ervan te genieten en om ervan te leren. Deze schepen hebben allemaal een verleden. Met positieve en minder positieve kanten. De Esmeralda heeft hele donkere bladzijden in haar bestaan gekend. Daar zijn we van op de hoogte maar hebben dit schip toch heel bewust uitgenodigd. Lange tijd was zo’n uitnodiging terecht onwenselijk. En we realiseren ons dat dit schip nog steeds gemengde gevoelens oproept bij velen. Graadmeter voor ons is onder welk gesternte de Esmeralda nu vaart en hoe er wordt omgegaan met dat verleden. De democratische regeringen van Chili hebben onverkort dat verleden erkend, hebben daarvan geleerd en hebben het juridische onderzoek ondersteund. De Esmeralda hoort bij de geschiedenis en de toekomst van Chili en is daarom ook bewust in de vaart gehouden. Daarom zijn we blij met de komst van de Esmeralda: als teken van hoop en van een nieuwe politiek.

Na eerdere bezoeken in 1965 en 1968 zal de grote witte viermaster ‘Esmeralda’ uit Chili Nederland nu opnieuw aandoen. Voorafgaand aan SAIL Amsterdam 2015 heeft zij dan al verschillende andere Europese landen bezocht. Chili en Nederland hebben elkaar al 400 jaar geleden voor de eerste keer ontmoet, toen Kaap Hoorn werd ontdekt door zeevaarders uit Hoorn. Dit historische feit wordt volgend jaar gememoreerd en de komst van de ‘Esmeralda’ staat dan ook mede in het teken van die herdenking. De deelname van dit schip aan SAIL Amsterdam 2015 biedt een passende gelegenheid om deze historische gebeurtenis samen te vieren.

Overigens is deze ‘Esmeralda’ al het zesde schip met die naam binnen de Chileense Marine. Het eerste schip was een fregat dat op de Spanjaarden werd veroverd, tijdens een verrassingsaanval in de nacht van 5 november 1820 bij Callao, Peru. De huidige ‘Esmeralda’ uit 1946 was eigenlijk bedoeld om het nationale opleidingsschip van Spanje te worden. Maar tijdens de bouw op de werf ontstonden er enkele ontploffingen waardoor het schip in aanbouw zwaar beschadigd raakte. In 1950 waren Spanje en Chili in gesprek over herstelbetalingen van de Spanjaarden aan Chili vanwege de Spaanse burgeroorlog. Onderdeel van de afspraken werd toen de bouw van een opleidingsschip voor Chili, waarna de ontstane schade aan het schip werd hersteld en ze in 1953 uiteindelijk te water werd gelaten en overgedragen aan de Chileense Marine.

 

Deze ‘White Lady’, zoals het schip ook wel wordt genoemd, is een zusterschip van de Spaanse ‘Juan Sebastian de Elcano’ die toebehoort aan de Spaanse Marine. Dat schip kwam pas in 2013 voor het eerst in haar zestigjarige bestaan naar Nederland, ter gelegenheid van Sail Den Helder 2013.

De ‘Esmeralda’ heeft een lengte van 113 meter en een diepgang van 7 meter. Ze is daarmee bijna even lang als de ‘Sedov’ en de ‘Kruzenshtern’, de twee grootste historische zeilschepen ter wereld.

Feiten

Esmeralda

Viermast Barkentijn

Type

Chili

Vlag

13.11

Breedte

90

Passagiers

48.5

Hoogte

113

Lengte

2870

Zeil oppervlak

17.5

Snelheid onder zeil

0-300

Passagiers

1946-1953

Bouwjaar

Bezoek aan sail amsterdam

1990, 2015

Wil je op de hoogte blijven?

Met het laatste nieuws over schepen, projecten en het programma vaar jij altijd op de eerste rij!