Tall Ships
Driemast Bark
Belem
- Verhaal
- Feiten
- Vergelijkbare schepen
Verhaal
Belem
Van vrachtschip tot luxe privéjacht
Deze Franse Grand Old Lady bezocht SAIL in Amsterdam slechts sporadisch, want in principe vaart zij uitsluitend in de ‘eigen’, meer zuidelijke, wateren van Europa. De elegante lijnen, de fraaie balustrade aan de achterkant, de typische Franse cultuur en natuurlijk haar historie.
Ooit als vrachtschip (Bark) in de vaart gekomen in juni 1896, is zij het oudste nog varende zeilschip uit de ‘Belle Epoque’. De periode waarin de zeilende handelsschepen langzaam maar zeker werden verdrongen door stoomschepen. Als vrachtschip voer ze in opdracht van een Franse reder. In de daaropvolgende 18 jaar stak de Belem 33 keer de Atlantische Oceaan over met verschillende soorten lading. Vlak voor het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog kwam een eind aan haar rol als vrachtschip. In maart 1914 kreeg ze een nieuwe Britse eigenaar, de tweede Hertog van Westminster, die het schip volledig liet verbouwen tot een luxe privé jacht. Hij liet de houten masten vervangen door stalen exemplaren en installeerde twee, door een motor aangedreven, schroeven. Behalve een grote verbouwing in het ruim waar luxueuze hutten werden gemaakt, werd ook de huidige Victoriaanse balustrade met witte kolommen aangebracht. Die nu zo kenmerkend is voor dit schip. Nadat zij nog meerdere keren van eigenaar verwisselde werd het schip in 1976 verkocht aan een Venetiaanse werf, opgeknapt en te koop gezet. Een aantal Franse zakenlieden zag kans het schip terug te kopen en in 1977 werd de Stichting Belem opgericht. Zij werd opnieuw als Bark getuigd en vaart sindsdien als een commercieel trainingsschip.
Gallerij
2 Foto's
Feiten
Belem
Driemast Bark
Type
Frankrijk
Vlag
Brest
Thuishaven
8.8
Breedte
16
Passagiers
34
Hoogte
58
Lengte
1000
Zeil oppervlak
1977
Laatste refit
0-48
Passagiers
1896
Bouwjaar
Bezoek aan sail amsterdam
Tall Ships
Driemast Bark
Belem
- Verhaal
- Gallerij
- Feiten
- Vergelijkbare schepen